dinsdag 27 september 2011

Inspiration Tuesday: Gehaakte rozen



Soms kom je op internet foto's tegen waar je heel veel inspiratie van krijgt.
Toen ik deze foto tegen kwam ben ik gelijk op zoek gegaan naar het patroon voor deze prachtige gehaakte rozen.



                                                                                          

Na wat zoeken kwam ik dit patroon tegen, dit wil ik graag met jullie delen zodat jullie ook van deze prachtige rozen kunnen haken.

Patroon roos

Haak een ketting van 47 losse, dan nog drie losse en haak een stokje in het 47ste gaatje, haak 2 losse en dan weer een stokje bij het vorige stokje in. *haak 2 losse,maak een stokje in het derde gaatje, twee losse en dan weer een stokje bij het stokje in* Herhaal wat tussen de sterretjes staat tot het einde. Er blijft een losse over van de ketting waar je mee begonnen bent en hier haak je een stokje in (daar eindig je dus mee).
Volgende toer: Bij deze toer haak je alleen door de bogen van de vorige toer. Haak eerst drie losse. *Haak nu twee stokjes, twee losse en weer twee stokjes in de boog en dan weer twee losse* Herhaal wat tussen de sterretjes staat. Op het einde eindig je weer met een stokje zoals je gedaan hebt bij de vorige toer.
Laatste toer: Nu ga je alle boogjes/openingen van de vorige toer vol haken. *Haak 3 losse, dan 8 dubbele stokjes, dan 3 losse, een vaste (tussen de twee stokjes van de vorige toer), 3 losse* Herhaal wat tussen de sterretjes staat tot je bij de tiende aan bent gekomen. Deze haak netzo maar eindigt met twee losse. Dan ga je zo verder *8 stokjes, twee losse, vaste (tussen de stokjes van de vorige toer) en dan weer twee losse* Herhaal wat tussen de sterretjes staat tot het laatste boogje. In het laatste boogje haak je 12 stokjes en eindig je met een halve vaste. Laat een lange draad hangen. Nu kun je het vanaf de 12 stokjes gaan oprollen, zorg bij het oprollen dat je de eerste en tweede toer er vrij strak om heen draait zodat de bloemblaadjes niet afzonderlijk gaan krullen. Met het lange draad zet je alles vast.
Mijn challenge inspiratie is met zo'n gehaakte bloem.
Ik heb deze van wol gehaakt met haaknaald nr.3, maar je kan ze ook haken van katoen en dmc garen hierdoor worden ze wat minder groot.

Fijne dag iederen en weer veel inspiratie toegewenst!

Groetjes Karin












8 opmerkingen:

  1. Dank je wel Karin, ik ga het proberen, helemaal leuk

    Liefs Ria R

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk Karin die zijn echt supergaaf.
    Dat gaat ik ook gauw is proberen.

    Groetjes Erna

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo Karin dat is wel heel erg leuk dat je dit patroon met ons wilt delen.Wil je dan ook hartelijk bedanken hiervoor.

    Gr Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Thanks Karin,
    ze zijn heel mooi!!
    grt, Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk idee. Ziet er hartstikke mooi uit. Bedankt voor het patroon. Ga het zeker eens uitproberen.

    groetjes, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schitterend bedankt voor het delen!
    Groetjes Jolanda.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb mijn collega de informatie al doorgemaild ;) Drie keer raden: zij kan haken, ik (nog) niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb het patroon inmiddels uitgeprobeerd. Leuk om te doen. Vind het wel lastig om het tot een mooie bloem op te rollen. Ook vraag ik mij af hetgeen tussen de eerste * staat in de laatste toer klopt, want je begint en eindigt dan met 3 lossen, terwijl je bij de volgende * niet start en eindigt met 2 lossen. Ik hoop dat jullie zo begrijpen wat ik bedoel :) Ik heb het maar zonder de 'extra' 3 lossen gedaan.

    groetjes, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen